«Κράτα γερά το σκοινί …. Κοινωνική μνήμη και προφορική ιστορία: Ο προσφυγικός οικισμός των Νέων Μαλγάρων (1918-1940)». ΓΕ.Λ. ΑΞΙΟΥ. Συμμετοχή στο ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ της Δ. Δ.Ε. και των Σ.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης με θέμα: «Η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή της από το 1900 έως το 1940»
ΓΕ.Λ. ΑΞΙΟΥ. Συμμετοχή στο ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των Συμβούλων Εκπαίδευσης Φιλολόγων Δυτικής Θεσσαλονίκης με θέμα: «Η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή της από το 1900 έως το 1940». 12 Μαρτίου 2025.
Τίτλος της δράσης:
«Κράτα γερά το σκοινί …. Κοινωνική μνήμη και προφορική ιστορία: Ο προσφυγικός
οικισμός των Νέων Μαλγάρων (1918-1940)».
Διανύουμε μια περίοδο με έντονη την προσφυγική κρίση σε παγκόσμιο επίπεδο και με
παγκόσμιες προεκτάσεις και συνέπειες στις ζωές και τις ψυχές των ανθρώπων. Η ιστορία
επαναλαμβάνεται…..; Με άξονα αυτό το ερώτημα επιλέξαμε κοντά στη «μεγάλη ιστορία»,
την πολιτική, στρατιωτική , να μελετήσουμε τη «μικρή, βιωμένη ιστορία», την τοπική
ιστορία του προσφυγικού οικισμού των Νέων Μαλγάρων από τους πρώτους διωγμούς το
1914 και τη Μικρασιατική καταστροφή. Παρακολουθήσαμε τον ξεριζωμό, την έλευση και
την εγκατάστασή των προσφύγων στο νέο οικισμό και την ενσωμάτωσή τους στην ελληνική
κοινωνία. Πως οι πρόσφυγες της περιόδου ως μέλη ενός συγκεκριμένου μικροϊστορικού
περιβάλλοντος-ενός «τόπου»- βίωσαν τα ιστορικά γεγονότα, διαπραγματεύτηκαν με αυτά.
Σημείο αναφοράς ήταν το παρόν καθώς μέσα από αυτό προσεγγίσαμε το παρελθόν και
καθώς το παρελθόν αποκτά αξία όταν συμβάλλει στην κατανόηση του παρόντος. Από την
οπτική αυτή η προφορική ιστορία, ως εργαλείο για τη διατήρηση της τοπικής συλλογικής
μνήμης, είναι συστατικό στοιχείο της ιστορικής κουλτούρας.
Σκοπός της εργασίας μας, ήταν να παρακολουθήσει την κοινωνική μνήμη της δεύτερης και
της τρίτης γενιάς των προσφύγων που έφτασαν στην περιοχή από το 1914 έως το 1923 στο
ευρύτερο πλαίσιο της μεγάλης ιστορίας της εξόδου/διωγμού των ελληνικών πληθυσμών
από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, να εξετάσει τις διαδρομές τους προς την Ελλάδα, την
εγκατάστασή τους, την ένταξη και την ενσωμάτωσή τους στην τοπική κοινωνία. Οι ιστορικές
αναφορές που επιχειρήσαμε έγιναν με σκοπό να συγκριθούν αυτές με την προφορική
μνήμη των προσφύγων δεύτερης και τρίτης γενιάς που δέχτηκαν να μας μιλήσουν.
Υπεύθυνες καθηγήτριες : Ελένη Μαλιγκάνη, Φιλόλογος
Μαρία Διαμαντοπούλου, Φιλόλογος





Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου