Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Κράτα γερά το σκοινί …. Κοινωνική μνήμη και προφορική ιστορία: Ο προσφυγικός οικισμός των Νέων Μαλγάρων (1918-1940)». ΓΕ.Λ. ΑΞΙΟΥ. Συμμετοχή στο ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ της Δ. Δ.Ε. και των Σ.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης με θέμα: «Η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή της από το 1900 έως το 1940»

ΓΕ.Λ. ΑΞΙΟΥ.  Συμμετοχή στο ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των Συμβούλων Εκπαίδευσης Φιλολόγων Δυτικής Θεσσαλονίκης με θέμα:  «Η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή της από το 1900 έως το 1940».  12 Μαρτίου 2025. 


Τίτλος της δράσης:

«Κράτα γερά το σκοινί …. Κοινωνική μνήμη και προφορική ιστορία: Ο προσφυγικός

οικισμός των Νέων Μαλγάρων (1918-1940)».


Διανύουμε μια περίοδο με έντονη την προσφυγική κρίση σε παγκόσμιο επίπεδο και με

παγκόσμιες προεκτάσεις και συνέπειες στις ζωές και τις ψυχές των ανθρώπων. Η ιστορία

επαναλαμβάνεται…..; Με άξονα αυτό το ερώτημα επιλέξαμε κοντά στη «μεγάλη ιστορία»,

την πολιτική, στρατιωτική , να μελετήσουμε τη «μικρή, βιωμένη ιστορία», την τοπική

ιστορία του προσφυγικού οικισμού των Νέων Μαλγάρων από τους πρώτους διωγμούς το

1914 και τη Μικρασιατική καταστροφή. Παρακολουθήσαμε τον ξεριζωμό, την έλευση και

την εγκατάστασή των προσφύγων στο νέο οικισμό και την ενσωμάτωσή τους στην ελληνική

κοινωνία. Πως οι πρόσφυγες της περιόδου ως μέλη ενός συγκεκριμένου μικροϊστορικού

περιβάλλοντος-ενός «τόπου»- βίωσαν τα ιστορικά γεγονότα, διαπραγματεύτηκαν με αυτά.

Σημείο αναφοράς ήταν το παρόν καθώς μέσα από αυτό προσεγγίσαμε το παρελθόν και

καθώς το παρελθόν αποκτά αξία όταν συμβάλλει στην κατανόηση του παρόντος. Από την

οπτική αυτή η προφορική ιστορία, ως εργαλείο για τη διατήρηση της τοπικής συλλογικής

μνήμης, είναι συστατικό στοιχείο της ιστορικής κουλτούρας.

Σκοπός της εργασίας μας, ήταν να παρακολουθήσει την κοινωνική μνήμη της δεύτερης και

της τρίτης γενιάς των προσφύγων που έφτασαν στην περιοχή από το 1914 έως το 1923 στο

ευρύτερο πλαίσιο της μεγάλης ιστορίας της εξόδου/διωγμού των ελληνικών πληθυσμών

από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, να εξετάσει τις διαδρομές τους προς την Ελλάδα, την

εγκατάστασή τους, την ένταξη και την ενσωμάτωσή τους στην τοπική κοινωνία. Οι ιστορικές

αναφορές που επιχειρήσαμε έγιναν με σκοπό να συγκριθούν αυτές με την προφορική

μνήμη των προσφύγων δεύτερης και τρίτης γενιάς που δέχτηκαν να μας μιλήσουν.


Υπεύθυνες καθηγήτριες : Ελένη Μαλιγκάνη, Φιλόλογος

                     Μαρία Διαμαντοπούλου, Φιλόλογος








Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διδασκαλία ολόκληρου λογοτεχνικού έργου και στις τρεις τάξεις του ΓΕ.Λ. ΑΞΙΟΥ : «Δικά μας παιδιά» της Σοφίας Νικολαΐδου.

Εκδήλωση με τη συγγραφέα Σοφία Νικολαΐδου. Στο ΓΕ.Λ. ΑΞΙΟΥ υποδεχτήκαμε στις 28/03/2025, με μεγάλη χαρά τη συγγραφέα ΣΟΦΙΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ.   Η εκδήλωση προγραμματίστηκε με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας του βιβλίου της «Δικά μας παιδιά», το οποίο επιλέξαμε για τη διδασκαλία ολόκληρου λογοτεχνικού έργου και στις τρεις τάξεις του λυκείου μας. Αυτή η επιλογή είχε εξαιρετική ανταπόκριση από τους μαθητές και σημαντικά αποτελέσματα.  Η συγγραφέας συζήτησε με τους μαθητές τους δικούς τους προβληματισμούς και οι μαθητές παρουσίασαν τις δικές τους δουλειές με αφόρμηση τα «Δικά μας παιδιά». Ήταν ένα πολύ όμορφο ταξίδι.   Ευχαριστούμε πολύ τη Σοφία! Υπεύθυνοι καθηγητές :                   Αντιγόνη Κουιμτζή, φιλόλογος                       Μαρία Διαμαντοπούλου, φιλόλογος                       Παυλίνα ...

Παυλίνα Γεωργιάδου, φιλόλογος, ΓΕ.Λ. Αξιού : Διδακτική πρόταση για την αξιοποίηση των τεχνών στη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λοογοτεχνίας.

ΓΕ.Λ. Αξιού Τάξη: Α΄ Λυκείου Μάθημα: Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Θεματική Ενότητα: Αγάπη και Έρωτας   Διδάσκουσα: Παυλίνα Γεωργιάδου Διάρκεια:  6 διδακτικές ώρες Στόχοι  1. Να συνειδητοποιήσουν τις διαφορετικές εκφάνσεις της αγάπης και της σημασίας τους  για τη ζωή του ανθρώπου και ειδικότερα για τη ζωή του εφήβου. 2. Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της αγάπης στον κοινωνικό, πνευματικό, ηθικό και ψυχικό τομέα.  3. Να γνωρίσουν την αξία της αυτοαγάπης. 4. Να εκτιμήσουν την αξία της φιλίας και να συνειδητοποιήσουν τις αρνητικές επιδράσεις του σχολικού εκφοβισμού.  5. Να εξοικειωθούν με τα χαρακτηριστικά που διακρίνουν την ποίηση της γενιάς του ΄20. 6. Να γνωρίσουν τη γενιά του ΄30. 7. Να κάνουν υποθέσεις για την πλοκή ενός μυθιστορήματος. 8. Να εξοικειωθούν με την τεχνική του εσωτερικού μονολόγου. 9. Να ηθογραφήσουν τους ήρωες στο στενό πλαίσιο ενός αποσπάσματος και πως αυτό διαφοροποιείται όταν έχουμε την πλήρη γνώση της πλοκής ενός ...

Περιβαλλοντικές δράσεις στο 3ο Γυμνάσιο - ΛΤ Μενεμένης "Κωστής Παλαμάς"

  Με σύνθημα "ενδιαφέρομαι, ανακυκλώνω και προσφέρω στο περιβάλλον" η περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου μας, με την καθοδήγηση των καθηγητριών της , Αμανατίδου Παρθένας (ΠΕ04.05) και των φιλολόγων Κουιμτζιδου Αικατερίνης και Τσιαλή Μαρίας, πραγματοποίησε μία σειρά περιβαλλοντικών δράσεων με κύριο στόχο την ευαισθητοποίηση πάνω σε θέματα προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, την ανάδειξη των περιβαλλοντικών προβλημάτων της γειτονιάς της, του Δενδροποτάμου, και τη διαμόρφωση μιας καταναλωτικής συμπεριφοράς που θα σέβεται το περιβάλλον και τους φυσικούς του πόρους. Μπορείτε να δείτε εδώ μία σύντομη παρουσίαση των δράσεω ν.