Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διασχολική συνεργασία του Λυκείου του Πειραματικού Σχολείου ΑΠΘ με 1ο ΓΕ.Λ. Συκεών: «Συμμετοχικό εργαστήρι δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής με αξιοποίηση τεχνικών θεάτρου»

Στο πλαίσιο διασχολικής συνεργασίας και στο μάθημα «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» της Α’ Λυκείου, την τρέχουσα σχολική χρονιά πραγματοποιήθηκε «Συμμετοχικό εργαστήρι δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής με αξιοποίηση τεχνικών θεάτρου» για τα παιδιά του Α1 του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Α3 του με συνδιδασκαλία και εμψύχωση των φιλολόγων τους, Αλεξάνδρας Μυλωνά και Πανταζή Μητελούδη αντίστοιχα.

Βασικός στόχος του εργαστηρίου ήταν η διδασκαλία της λογοτεχνίας με βιωματικές μεθόδους, αξιοποίηση θεατρικών τεχνικών (εκφραστικής ανάγνωσης, αυτοσχεδιασμού, δραματοποίησης) και δημιουργικής γραφής, σύμφωνα και με τα Νέα Προγράμματα Σπουδών. Επιπλέον παιδαγωγικοί στόχοι ήταν η μαθητική δημιουργική έκφραση, η προώθηση των συνεργασιών και η ενεργός συμμετοχή όλων των μαθητών και των μαθητριών που εργάστηκαν σε μεικτές (και από τα δύο σχολεία) ομάδες.

Το λογοτεχνικό εργαστήρι αναπτύχθηκε σε δύο μέρη. Το πρώτο, ενταγμένο στην ενότητα «Τα φύλα στη λογοτεχνία», είχε ως κείμενο αναφοράς το διήγημα της Α. Μυλωνά «Μόνο τικ. Μονό» (Πώς τα πας με την απώλεια;, Οροπέδιο 2022) και έλαβε χώρα στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων του 1ου ΓΕ.Λ. την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2022, μετά από λογοτεχνικό περίπατο των παιδιών του Π.Σ.Π.Θ. στην Άνω Πόλη και στην Πλατεία Προσφύγων των Συκεών (Συνοδός εκπαιδευτικός: Γεώργιος Τουμανίδης, Φυσικός). Το δεύτερο, ενταγμένο στην ενότητα «Αγάπη & έρωτας», με κείμενα αναφοράς το ποίημα της Μαρίας Πολυδούρη «Μόνο γιατί μ’ αγάπησες» (Οι τρίλιες που σβήνουν, 1928) και το τραγούδι του Παύλου Σιδηρόπουλου «Να μ’ αγαπάς» (Ο ασυμβίβαστος, Zodiac 1979) πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Τελετών του Π.Σ.Π.Θ. την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2023 (Συνοδός εκπαιδευτικός: Γεωργία Μαρίτζου, Φιλόλογος).

Με τον κατάλληλη ανάπτυξη, δημιουργήθηκε σε κάθε επιμέρους εργαστήρι, μαθησιακό κλίμα, κατά το οποίο τα παιδιά λειτούργησαν ομαδικά με ελευθερία έκφρασης, δράσεις βιώματος και ιδιαίτερο ενθουσιασμό. Η μεικτή (και των δύο τμημάτων) τάξη μετατράπηκε σε εργαστήρι θεάτρου και δημιουργικής γραφής, πράξη που συνετέλεσε σε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα. Η κατανόηση σε βάθος, η ερμηνευτική προσέγγιση και η δημιουργική πρόσληψη όλων των κειμένων αναφοράς από τους μαθητές και τις μαθήτριες αποτυπώνεται στις πρωτότυπες και δημιουργικές δραστηριότητες και εργασίες τους.

Η ανατροφοδότηση που λάβαμε μπορεί να συνοψιστεί απόλυτα στις αυθόρμητες μαθητικές αντιδράσεις: Ενδεικτική, η εξής: «Έτσι να κάνουμε πάντα το μάθημα».

(Δες και ιστοσελίδα ΠΣΠΘ:



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παυλίνα Γεωργιάδου, φιλόλογος, ΓΕ.Λ. Αξιού : Διδακτική πρόταση για την αξιοποίηση των τεχνών στη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λοογοτεχνίας.

ΓΕ.Λ. Αξιού Τάξη: Α΄ Λυκείου Μάθημα: Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Θεματική Ενότητα: Αγάπη και Έρωτας   Διδάσκουσα: Παυλίνα Γεωργιάδου Διάρκεια:  6 διδακτικές ώρες Στόχοι  1. Να συνειδητοποιήσουν τις διαφορετικές εκφάνσεις της αγάπης και της σημασίας τους  για τη ζωή του ανθρώπου και ειδικότερα για τη ζωή του εφήβου. 2. Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της αγάπης στον κοινωνικό, πνευματικό, ηθικό και ψυχικό τομέα.  3. Να γνωρίσουν την αξία της αυτοαγάπης. 4. Να εκτιμήσουν την αξία της φιλίας και να συνειδητοποιήσουν τις αρνητικές επιδράσεις του σχολικού εκφοβισμού.  5. Να εξοικειωθούν με τα χαρακτηριστικά που διακρίνουν την ποίηση της γενιάς του ΄20. 6. Να γνωρίσουν τη γενιά του ΄30. 7. Να κάνουν υποθέσεις για την πλοκή ενός μυθιστορήματος. 8. Να εξοικειωθούν με την τεχνική του εσωτερικού μονολόγου. 9. Να ηθογραφήσουν τους ήρωες στο στενό πλαίσιο ενός αποσπάσματος και πως αυτό διαφοροποιείται όταν έχουμε την πλήρη γνώση της πλοκής ενός ...

Περιβαλλοντικές δράσεις στο 3ο Γυμνάσιο - ΛΤ Μενεμένης "Κωστής Παλαμάς"

  Με σύνθημα "ενδιαφέρομαι, ανακυκλώνω και προσφέρω στο περιβάλλον" η περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου μας, με την καθοδήγηση των καθηγητριών της , Αμανατίδου Παρθένας (ΠΕ04.05) και των φιλολόγων Κουιμτζιδου Αικατερίνης και Τσιαλή Μαρίας, πραγματοποίησε μία σειρά περιβαλλοντικών δράσεων με κύριο στόχο την ευαισθητοποίηση πάνω σε θέματα προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, την ανάδειξη των περιβαλλοντικών προβλημάτων της γειτονιάς της, του Δενδροποτάμου, και τη διαμόρφωση μιας καταναλωτικής συμπεριφοράς που θα σέβεται το περιβάλλον και τους φυσικούς του πόρους. Μπορείτε να δείτε εδώ μία σύντομη παρουσίαση των δράσεω ν.

Φιλαναγνωσία και Δημιουργική Γραφή στο 3ο Γυμνάσιο-ΛΤ Μενεμένης "Κωστής Παλαμάς"

  Η Λέσχη φιλαναγνωσίας και Δημιουργικής Γραφής, που σχεδιάστηκε, οργανώθηκε και εμψυχώθηκε από τις φιλολόγους, Μαρία Τσιαλή, Δέσποινα Μουντζούρη και Ελένη Παπαδοπούλου, έφερε σε επαφή τους/τις Έλληνες /ιδες ρομά μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας με συγγραφείς της Θεσσαλονίκης και τους/τις μύησε στον κόσμο της λογοτεχνίας, ανοίγοντας τη Βιβλιοθήκη ΕΠΕΑΕΚ του σχολείου, που για χρόνια ήταν κλειστή. Οι μαθητές και οι μαθήτριες μελέτησαν πεζά και ποιητικά έργα, συζήτησαν με τους/τις συγγραφείς τους και παρήγαν και τα δικά τους πρωτότυπα κείμενα. Για κάθε επίσκεψη συγγραφέα φιλοτεχνησαν και την αντίστοιχη αφίσα διάχυσης. Μερικά στιγμιότυπα:  Η λέσχη φιλαναγνωσίας του σχολείου μας είχε τη χαρά να φιλοξενήσει σήμερα 4/3 την κ. Αθηνά Παπανικολάου, φιλόλογο και συγγραφέα της συλλογής των πεζοποιημάτων, «Γλυφό νερό». Είναι πραγματικά πολύ συγκινητικό πώς ανταποκρίθηκαν τα παιδιά, καθώς βρήκαν μέσα στα διηγήματα δικά τους βιώματα και καταστάσεις. Η συγγραφέας συνομίλησε με τα παιδιά...