ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΔΙΚΤΥΟΥ ΣΧΟΛΕΙΩΝ : «Σχολεία δημιουργικής έκφρασης : μια κοινότητα μάθησης και πρακτικής και δικτύωσης σχολείων». ΓΕ.Λ. ΑΞΙΟΥ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΔΙΚΤΥΟΥ ΣΧΟΛΕΙΩΝ :
«Σχολεία δημιουργικής έκφρασης : μια κοινότητα μάθησης και πρακτικής και δικτύωσης σχολείων»
Σχέδιο δράσης.
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΞΙΟΥ
Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί:
Διαμαντοπούλου Μαρία, φιλόλογος
Μητελούδης Πανταζής, φιλόλογος / Διευθυντής
Μαλιγκάνη Ελένη, φιλόλογος
Υλοποίηση της Δράσης
Συνεχίστηκε και τη φετινή σχολική χρονιά η εκπαιδευτική δράση με τη συμμετοχή και συνεργασία 25 και πλέον Λυκείων και Γυμνασίων της Κεντρικής Μακεδονίας«Σχολεία δημιουργικής έκφρασης: μια κοινότητα μάθησης και πρακτικής και δικτύωσης σχολείων» που δημιουργήθηκε το 2019, με πρωτοβουλία του φιλολόγου του 1ου ΓΕΛ Συκεών, Πανταζή Μητελούδη και ομάδας εκπαιδευτικών από Λύκεια και Γυμνάσια της Κεντρικής Μακεδονίας σε συνεργασία με το 2ο και το 1ο ΠΕΚΕΣ Κεντρικής Μακεδονίας.
Σε αυτό το πλαίσιο της κοινότητας εκπαιδευτικών και δικτύου σχολείων, κατά τη φετινή σχολική χρονιά υλοποιήθηκαν:
- Συνδιδασκαλία των φιλολόγων Π. Μητελούδη και Ε. Μαλιγκάνη για την εφαρμογή του Διδακτικού Σεναρίου «Τα φαντάσματά μου – Θ. Παπαγιάννης» στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γ΄ Λυκείου (συνδιδασκαλία των τμημάτων Γ1 και Γ2 ). Δραστηριότητες Οπτικού Γραμματισμού, Έργα τέχνης – τα γλυπτά του Παπαγιάννη – ως υλικό για δημιουργική έκφραση, κριτική προσέγγιση και παραγωγή λόγου. Η δημιουργική εργασία περιλάμβανε α) Δραστηριότητες Οπτικού Γραμματισμού, Έργα τέχνης – τα γλυπτά του Παπαγιάννη – ως υλικό για δημιουργική έκφραση, κριτική προσέγγιση και παραγωγή λόγου β) Δραστηριότητες αναγνωστικής ανταπόκρισης και γ) Δραστηριότητα Παραγωγής Λόγου : παραγωγή κειμένων για να αξιοποιηθούν ως υλικό που παρουσίασαν οι μαθητέςστη σχολική γιορτή για την εξέγερση στο Πολυτεχνείο 1973.
(8 – 11 2023 , 2ώρες. 14 – 11 2023, 1 ώρα. 15 – 11 – 2023, 3 ώρες.)
• Γιορτή για την εξέγερση στο Πολυτεχνείο, 17 Νοέμβρη 1973. οι μαθητές παρουσίασαν τις εργασίες τους με τα κείμενά τα οποία έγραψαν εμπνευσμένοι από το εικαστικό έργο «Τα Φαντάσματά μου» του Θόδωρου Παπαγιάννη. Τα κείμενα αυτά ήταν η Δραστηριότητα Παραγωγής Λόγου, κατά την ολοκλήρωση του Διδακτικού Σεναρίου «Τα φαντάσματά μου – Θ. Παπαγιάννης» στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γ΄ Λυκείου (συνδιδασκαλία των τμημάτων Γ1 και Γ2 ).
• Βιωματικό εργαστήριο στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας στη Γ΄ τάξη «Προσομοίωση συνεδρίασης Δημοτικού Συμβουλίου με θέμα την τεχνητή νοημοσύνη». (30 – 01 – 2024)
• Βιωματικό εργαστήριο στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας με θέμα « Με μια βαλίτσα… με αφόρμηση την εγκατάσταση του Β. Κανιάρη μιλάμε για τους μετανάστες – πρόσφυγες » Εμψυχώτρια : Γιούλη Αλεξίου 12 – 03 – 2024 στο τμήμα Β1.
• Βιωματικό εργαστήριο στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας με θέμα « Με μια βαλίτσα… με αφόρμηση την εγκατάσταση του Β. Κανιάρη μιλάμε για τους μετανάστες – πρόσφυγες » Εμψυχώτρια : Γιούλη Αλεξίου 13 – 03 – 2024 στο τμήμα Β2.
• 11/04/2024 το σχολείο μας υλοποίησε βιωματικό εργαστήριο στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη Β΄ τάξης του Λυκείου. Το εργαστήριο αποτελεί μια πρόταση καινοτόμας διδασκαλίας με την αξιοποίηση των τεχνών και του εκπαιδευτικού δράματος. Εντάσσεται στο πλαίσιο της ενδοσχολικής επιμόρφωσης και του συντονισμού των φιλολόγων. Δημιουργός και εμψυχώτρια του εργαστηρίου είναι η κ. Άβρα Αυδή, συνταξιούχος φιλόλογος και θεατροπαιδαγωγός, μέλος της συγγραφικής ομάδας των βιβλίων "Έκφραση - Έκθεση", της συντακτικής ομάδας της "Πολύτροπης Γλώσσας" και ιδρυτικό στέλεχος του "Δικτύου για το θέατρο στην εκπαίδευση". Η Άβρα Αυδή διετέλεσε επί σειρά ετών Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων και Διδάσκουσα στο Τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ. Το εργαστήριο θα παρακολουθήσουν οι φιλόλογοι του σχολείου μας.
• Στις 18 Απριλίου 2024, το ΓΕ.Λ. Αξιού υποδέχτηκε, για δεύτερη φορά, την κ. Άβρα Αυδή που υλοποίησε, τρίωρο βιωματικό εργαστήριο στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη Β΄ τάξη, με τίτλο «Διερευνώντας το θέμα Έρωτας-Αγάπη με εργαλείο το θέατρο». Το εργαστήριο αποτελεί μια πρόταση καινοτόμας διδασκαλίας με την αξιοποίηση των τεχνών και του εκπαιδευτικού δράματος. Εντάσσεται στο πλαίσιο της ενδοσχολικής επιμόρφωσης και του συντονισμού των φιλολόγων.
Αποτελέσματα της Δράσης:
Αναστοχασμός των συμμετοχικών βιωματικών εργαστηρίων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας:
Τα εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία στη Β' και στη Γ΄ Λυκείου. Ο βασικός στόχος ήταν η διδασκαλία της της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας με βιωματικές μεθόδους και η αξιοποίηση θεατρικών τεχνικών. Επιπλέον παιδαγωγικοί στόχοι ήταν η δημιουργική έκφραση των μαθητών, η προώθηση των συνεργασιών και η ενεργός συμμετοχή όλων των μαθητών που εργάστηκαν σε ομάδες . Έτσι δημιουργήθηκε ένα μαθησιακό κλίμα κατά το οποίο οι μαθητές εργάστηκαν σε μεικτές ομάδες, με ελευθερία έκφρασης και βιωματικές δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν με ενθουσιασμό και ιδιαίτερη χαρά. Αυτό ακριβώς το μαθησιακό κλίμα θεωρούμε ότι συντέλεσε για τα καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα. Η κατανόηση και ερμηνεία των κειμένων - λογοτεχνικών και άλλων - , ως αναγνωστική ανταπόκριση των μαθητών, αποτυπώθηκε και αξιολογήθηκε με τον καλύτερο τρόπο με τις δραστηριότητες που οργάνωσαν και παρουσίασαν οι ίδιοι οι μαθητές, όπως περιγράφονται παρακάτω.
Κατά τη υλοποίηση των βιωματικών εργαστηρίων με τεχνικές εκπαιδευτικού δράματος: πολύ γρήγορα η τάξη μετατράπηκε σε ένα θεατρικό εργαστήριο καθώς οι μαθητές συνεργάστηκαν στις ομάδες τους για τη συγγραφή μικρών σεναρίων (συνεργατικά κείμενα) για την αναπαράσταση σκηνών των κειμένων.
Ακολούθησε η φάση της δραματοποίησης. Κάθε ομάδα δραματοποίησε το σενάριό της αφού είχαν κατανείμει τους ρόλους μεταξύ τους και είχαν σκηνοθετήσει, συμβάλλοντας όλα τα μέλη, τη σκηνή.
Η συγγραφή των σεναρίων, η σκηνοθεσία των σκηνών και η δραματοποιήσεις αποτύπωσαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την πρόσληψη του κειμένου και την ερμηνευτική προσέγγισή του από τους μαθητές. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου