Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΒΙΟΛΟΓΙΑ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΟΥ ΜΕΘΟΔΟΥ CLIL ΣΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΤΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

 




ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΟΥ ΜΕΘΟΔΟΥ CLIL ΣΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΤΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

Τζανής Γεώργιος (ΠΕ04), Μιχαηλίδου Χρυσάνθη (ΠΕ02), Σαπράκα Μαρία (ΠΕ02), Χατζή Μαρία (ΠΕ02)
2ο ΓΕΛ ΣΥΚΕΩΝ

ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ – ΣΤΟΧΟΙ

Η αναγκαιότητα που υπαγόρευσε την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδίου δράσης προέκυψε από τη διαπιστωμένη δυσκολία των μαθητών να προσεγγίσουν τον ακαδημαϊκό λόγο που χρησιμοποιείται στα σχολικά εγχειρίδια των Φυσικών Επιστημών λόγω του συνδυασμού γνωσιακών και γλωσσικών απαιτήσεων που προϋποθέτουν.

Στόχοι:
α) διεπιστημονική συνεργασία εκπαιδευτικών (τριών φιλολόγων και βιολόγου)
β) διττή εστίαση στη διδασκαλία (1. κατανόηση του περιεχομένου επιλεγμένων ενοτήτων του σχολικού εγχειριδίου της Βιολογίας με την αποκωδικοποίηση της γλωσσικής μορφής του κειμένου, 2. λειτουργία του περιεχομένου των επιλεγμένων ενοτήτων ως οχήματος για τη διδασκαλία γλωσσικών φαινομένων), ώστε 
να προαχθεί η ακαδημαϊκή γλωσσική ικανότητα των μαθητών, 
αλλά και να διδαχθούν στρατηγικές με τις οποίες μαθαίνουν πιο αποτελεσματικά και ενισχύουν τις δεξιότητες κατανόησης και παραγωγής ακαδημαϊκού λόγου
γ) συνειδητοποίηση από την πλευρά των μαθητών της σχέσης διαφορετικών γνωστικών πεδίων
δ) η εξοικείωση των μαθητών με τη χρήση του Λεξικού της κοινής Νεοελληνικής στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα

ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

Α) Κατά το Α΄ Τετράμηνο (Οκτώβριος – Νοέμβριος – Δεκέμβριος):
εύρεση και μελέτη βιβλιογραφίας σχετικά με το CLIL
ενδοσχολική επιμόρφωση σχετικά με το CLIL
επιλογή τμήματος της Α΄ Λυκείου στο οποίο διδάσκουν οι δύο φιλόλογοι Γλώσσα (ο ένας Αρχαία Ελληνική και ο άλλος Νέα Ελληνική) και ο Καθηγητής Φυσικών Επιστημών Βιολογία. Ο τρίτος φιλόλογος δεν κρίνεται απαραίτητο να διδάσκει στο τμήμα, αλλά πρέπει να έχει ευέλικτο διδακτικό ωράριο.
επιλογή συγκεκριμένων ενοτήτων από το σχολικό εγχειρίδιο της Βιολογίας Α΄ Λυκείου που θα διδαχθούν στο Β΄ Τετράμηνο
εκπόνηση διδακτικής παρέμβασης με διακριτούς τους ρόλους των τεσσάρων μελών της ομάδας του σχεδίου δράσης
παραγωγή διδακτικού υλικού
διεξαγωγή διαγωνίσματος γνωστικού ελέγχου στο τέλος του Α΄ Τετραμήνου σε ενότητες της Βιολογίας που προηγούνται των επιλεγμένων για τη διδακτική παρέμβαση, κατασκευασμένου δομικά και τυπολογικά όμοια με ένα διαγώνισμα που θα διεξαχθεί μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής παρέμβασης στις επιλεγμένες ενότητες
Β) Κατά το Β  Τετράμηνο: 
εφαρμογή της διδακτικής παρέμβασης
διάρκεια της διδακτικής παρέμβασης: 4 διδακτικές ώρες συνδιδασκαλίας του βιολόγου και του φιλολόγου που δε διδάσκει στο τμήμα / διάθεση ωρών για την επεξεργασία του διδακτικού υλικού που παρήχθη κατά την προηγούμενη φάση τόσο από τον διδάσκοντα Αρχαία Ελληνική Γλώσσα όσο και από τον διδάσκοντα Νεοελληνική Γλώσσα (ο αριθμός των διδακτικών ωρών που θα διατεθούν θα εξαρτηθεί από την έκταση του διδακτικού υλικού αλλά και από τις δυνατότητες των μαθητών του τμήματος να το επεξεργαστούν). 

Θα μπορούσε κανείς να περιγράψει την διδακτική παρέμβαση ως ένα είδος «πολιορκίας» για την κατάκτηση του «κάστρου» της κατανόησης και παραγωγής ακαδημαϊκού λόγου από τους μαθητές.


ΠΟΡΟΙ – ΜΕΣΑ – ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ

το σχολικό εγχειρίδιο της Βιολογίας Α΄ Λυκείου
εποπτικό υλικό
διδακτικό υλικό που θα παραχθεί από τους εκπαιδευτικούς της ομάδας
διαδίκτυο κυρίως για τη χρήση του Λεξικού της Κοινής Νεοελληνικής στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα
συνδυασμός μετωπικής διδασκαλίας – ομαδοσυνεργατικής μεθόδου – συνεργασίας μαθητών ανά δύο
διαγωνίσματα 


ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ

η υπέρβαση των δυσκολιών που προκύπτουν από τα Προγράμματα Σπουδών και το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, που δεν διευκολύνουν τις διαθεματικές προσεγγίσεις και τις συνδιδασκαλίες, μέσω αναμόρφωσης του Ωρολογίου Προγράμματος και της επινοητικότητας της ομάδας
η βελτίωση της απόδοσης των μαθητών στο διαγώνισμα μετά τη διδακτική παρέμβαση σε σύγκριση με το όμοιο δομικά και τυπολογικά διαγώνισμα στο τέλος του Α΄ Τετραμήνου (αυτό βέβαια ίσως είναι «ευσεβής πόθος», δεδομένου ότι τέτοιου είδους παρεμβάσεις χρήζουν συστηματικότητας – ανέφικτης στο πλαίσιο των ισχυόντων Προγραμμάτων Σπουδών και του ισχύοντος Ωρολογίου Προγράμματος - και αποδίδουν σε βάθος χρόνου)
η θετική ανταπόκριση των μαθητών 

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ

αξιολόγηση μέσω της σύγκρισης των επιδόσεων των μαθητών πριν και μετά την παρέμβαση στο παραδοσιακό πλαίσιο του διαγωνίσματος
αξιολόγηση όχι του τελικού αποτελέσματος αλλά της ίδιας της διαδικασίας από τους μαθητές και τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς με σύντομα φύλλα αξιολόγησης για αναστοχασμό και ανατροφοδότηση

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Γλώσσα και Περιεχόμενο στη Βιολογία
Τζανής Γ. (ΠΕ04), Μιχαηλίδου Χρ. (ΠΕ02), Σαπράκα Μ. (ΠΕ02), Χατζή Μ. (ΠΕ02)
2ο ΓΕΛ ΣΥΚΕΩΝ

12. ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ – ΑΝΑΠΤΥΞΗ. ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ (σελ. 203-213)


Το αναπαραγωγικό σύστημα του άντρα / Το αναπαραγωγικό σύστημα της γυναίκας / Εμμηνορρυσιακός κύκλος / Από τη μείωση στη γονιμοποίηση

Α. Στο κείμενο του σχολικού εγχειριδίου της βιολογίας αναγνωρίζεται πολύ συχνά το φαινόμενο της σύνθεσης (μία λέξη προκύπτει από τη συνένωση περισσότερων του ενός γλωσσικών τεμαχίων). Π.χ.

γονιμοποιώ  [γόνιμος + ποιώ (=κάνω)]                                                                  
επιβίωση [επι + βίωση (βιώνω)]
σπερματοδόχος [σπέρμα + δόχος (δέχομαι)]                                                      
 έκκριση   [εκ + κρίση (κρίνω)]

Αναγνωρίζεις κάτι διαφορετικό ανάμεσα στις δύο ομάδες παραδειγμάτων όσον αφορά στο πρώτο συνθετικό τεμάχιο; Συμπλήρωσε τη λίστα που ακολουθεί χρησιμοποιώντας αποκλειστικά λέξεις του κειμένου του σχολικού εγχειριδίου σου.




Β. α) Σας δίνονται τα παρακάτω β΄ συνθετικά. Δημιουργήστε όσο περισσότερες λέξεις μπορείτε με πρώτο συνθετικό αρχαιοελληνική πρόθεση (εἰς, ἐν, ἐκ ή ἐξ, πρό, πρός, σύν, ἀνά, διά, κατά, μετά, παρά, ἀμφί, ἀντί, ἐπί, περί, ἀπό, ὑπό,ὑπέρ) και συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα, σύμφωνα με το παράδειγμα. 



β) Εντοπίστε ανάμεσα στις λέξεις που σχηματίσατε αυτήν που συναντήσατε στο εγχειρίδιο της Βιολογίας στις ενότητες που μελετάμε και σχηματίστε μια φράση σχετική με το περιεχόμενο της Βιολογίας και μία φράση που αναφέρεται σε άλλη θεματολογία (όπου αυτό είναι δυνατό).
Π.χ. Η αναπαραγωγή είναι η μόνη λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού που δεν είναι απαραίτητη για την επιβίωση του ίδιου του οργανισμού (Βιολογία).
Η επιβίωση κάποιων ζωικών ειδών απειλείται από την κλιματική αλλαγή  (άλλο).

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………



γ) Με τις άλλες λέξεις σχηματίστε σύντομες φράσεις ώστε να φαίνεται η σημασία τους και συζητήστε τη σημασία της πρόθεσης. Όπου αντιμετωπίζετε δυσκολία αναζητήστε βοήθεια από το Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα.
Π.χ. Στις μέρες μας παρατηρείται  αναβίωση του πνεύματος του φασισμού (εδώ η πρόθεση ανα- έχει τη σημασία «ξανά»)

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Γ.                      ω ο ρ ρ η ξ ί α       //        ε μ μ η ν ο ρ ρ υ σ ι α κ ό ς       //        α ι μ ο ρ ρ ο ϊ κ ή 

Παρατήρησε τις παραπάνω λέξεις που χρησιμοποιούνται στο γνωστικό αντικείμενο της Βιολογίας. Τι κοινό χαρακτηριστικό έχουν; Μπορείς να σκεφτείς άλλες λέξεις που προκύπτουν εφαρμόζοντας την αντίστοιχη πρακτική;


Δ. Η γραμματική κατάληξη ουσιαστικών -ος μας δημιουργεί συχνά προβληματισμό, ειδικά σε λέξεις ορολογίας, καθώς δεν είναι πάντα σαφές σε ποιο γένος ανήκει η κάθε λέξη. Ανακάλεσε τις γνώσεις σου στο αναπαραγωγικό σύστημα και συμπλήρωσε τον πίνακα με όσες λέξεις μπορείς. Το κείμενο του σχολικού εγχειριδίου θα σε βοηθήσει.




Μπορείς να συνδυάσεις τις λέξεις του πίνακα με επίθετα που τις χαρακτηρίζουν; Συμβουλεύσου το σχολικό σου εγχειρίδιο αλλά και τις γενικές σου γνώσεις.

…………………………………………………………………………           ……………………………………………………………………………….        …………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………           ……………………………………………………………………………….        …………………………………………………………………………





E. Ασκήσεις με επίθετα σε -ής,-ής.-ές/-ης,-ης,-ες
Να συμπληρώσεις τα κενά βάζοντας στην κατάλληλη πτώση το επίθετο της παρένθεσης.
1. Ο δημοσιογράφος πήρε συνέντευξη από τον  ____________________ (δημοφιλής) ποδοσφαιριστή.
2. Η καρδιά στην πραγματικότητα είναι μια____________________ (μυώδης) αντλία.
3. Οι κάτοικοι αναστατώθηκαν από ____________________ (μυστηριώδης) θορύβους κατά τη διάρκεια της νύχτας.
4. Το οξυγόνο είναι ____________________ (ουσιώδης) για τη ζωή.
5. Το δημοτικό σχολείο παρέχει τις  ____________________ (στοιχειώδης) γνώσεις στα παιδιά.
6. Δυστυχώς πολλά ήταν τα θύματα της ____________________ (πρωτοφανής) κακοκαιρίας.
7. Το κάπνισμα αποτελεί μια ιδιαίτερα____________________ ( επιβλαβής) συνήθεια.
8. Το πέος αποτελείται από τρία .................................................. (σηραγγώδης) σώματα. Κάθε .................................................. (σηραγγώδης) σώμα γεμίζει με αίμα κατά την ερωτική διέγερση.
9. Η .................................................. (εξωκρινής)  μοίρα των ωοθηκών παράγει τα ωάρια, ενώ οι ορμόνες παράγονται από την .................................................. (ενδοκρινής) μοίρα.
10. Κατά την μείωση από ένα ………………………….. (διπλοειδής) κύτταρο προκύπτουν …………………………….    (απλοειδής) κύτταρα.

Να βάλεις τις φράσεις στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού.
1. της δασώδους περιοχής →             _____________________________
2. η συνεχής προσπάθεια →               _____________________________
3. των θεμελιωδών δικαιωμάτων →   _____________________________
4. την δουλοπρεπή συμπεριφορά →   _____________________________
5. το μεγαλειώδες οικοδόμημα →      _____________________________
6. τα πενταετή προγράμματα →         _____________________________

Να μεταφέρεις τα επίθετα από τον ενικό στον πληθυντικό αριθμό ή αντίστροφα κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές στις προτάσεις.
1. Οι επιμελείς μαθητές σημειώνουν υψηλές επιδόσεις.
.........................................................................................................................................
2. Οι καθηγητές συχνά τιμωρούν τους αυθάδεις μαθητές.
.........................................................................................................................................
3. Η επιχείρηση αποδείχθηκε ιδιαίτερα επικερδής.
.........................................................................................................................................
4. Οι φρενήρεις  ρυθμοί της καθημερινότητας συχνά προκαλούν άγχος.
.........................................................................................................................................
5. Κάποια καθεστώτα θέτουν σε κίνδυνο τα θεμελιώδη  ανθρώπινα δικαιώματα. 
.........................................................................................................................................
6. Αποφύγαμε να θίξουμε το ακανθώδες ζήτημα των οικονομικών μας απαιτήσεων.
.........................................................................................................................................
ΣΤ. Για να πετύχουμε ποικιλία στη γλωσσική μας διατύπωση, πολύ συχνά καταφεύγουμε στον γλωσσικό μηχανισμό της παραγωγής (δημιουργία διαφορετικών λέξεων έχοντας ως βάση μία ριζική λέξη). 
Ειδικότερα στις φυσικές επιστήμες εστιάζουμε σημασιολογικά στην έννοια της ενέργειας ή της διαδικασίας κάνοντας χρήση των ρηματικών ουσιαστικών (δηλαδή ουσιαστικών που έχουν ως βάση/ρίζα ένα ρήμα). Η χρήση αυτών των ουσιαστικών λέγεται ονοματοποίηση και χαρακτηρίζει τα επιστημονικά κείμενα και τα «ακαδημαϊκά» είδη λόγου, όπως είναι το δοκίμιο ή οι τεχνικές αναφορές, που επεξεργάζονται αφηρημένες και τεχνικές έννοιες.
Η κατάληξη αυτών των ρηματικών ουσιαστικών είναι -ση (& -ηση  & -ιση & -ωση & -ξη & -ψη, ανάλογα με το θέμα του ρήματος από το οποίο παράγεται).

1. Οι  λέξεις της στήλης Α στον παρακάτω πίνακα ανήκουν στην κατηγορία αυτή. Στη στήλη Β γράψε το ρήμα από το οποίο παράγονται. Στη στήλη Γ γράψε ονοματικά σύνολα σχετικά με το περιεχόμενο του κειμένου του σχολικού εγχειριδίου (όπου αυτό είναι δυνατό). Δες τα παραδείγματα.




2. «Παρατηρώ ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας την ώρα που διαβάζουνε κάθε λογής κείμενα. Διαβάζουνε αργά, και επιστρέφουν χωρίς κανένα δισταγμό στην αρχή μιας πρότασης ή μιας παραγράφου για να βιώσουνε ξανά το νόημά της και τα συναισθήματα που αυτό τους προκάλεσε».

Προσπάθησε να μετατρέψεις σε ουσιαστικά τα υπογραμμισμένα ρήματα κάνοντας ταυτόχρονα και τις απαραίτητες συντακτικές αλλαγές στο λόγο ώστε να μην αλλάξει το νόημα. Ποια αλλαγή στο ύφος παρατηρείς μετά τη μετατροπή;

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Ζ.  Ορισμός είναι ο καθορισμός και η έκθεση των κύριων γνωρισμάτων μιας έννοιας. Π.χ. «Βάρος ενός σώματος λέγεται η δύναμη που ασκεί η γη στο σώμα αυτό. Το βάρος έχει διεύθυνση κατακόρυφη και φορά προς το κέντρο της γης». 
Παρατηρούμε ότι στην αρχή του προηγούμενου ορισμού η οριστέα έννοια (βάρος) εντάσσεται σε μια ευρύτερη έννοια (δύναμη) που αποτελεί το γένος της. Ακολουθεί η ειδοποιός διαφορά της, δηλαδή τα χαρακτηριστικά γνωρίσματά της που τη διακρίνουν από τις υπόλοιπες έννοιες οι οποίες ανήκουν στο ίδιο γένος.
Οι ορισμοί μπορούν να ταξινομηθούν με διάφορους τρόπους, π.χ. ανάλογα με τον τρόπο που παρουσιάζουν την οριστέα έννοια. Από αυτή την άποψη διακρίνουμε τους ορισμούς σε αναλυτικούς και συνθετικούς. Αναλυτικός λέγεται ο ορισμός που παριστάνει την ουσία μιας έννοιας εκθέτοντας τα γνωρίσματα που περιέχονται στην έννοια αυτή. Συνθετικός ή γενετικός λέγεται ο ορισμός, όταν περιγράφεται η διαδικασία της γένεσης μιας έννοιας/ενός πράγματος από τα αναγκαία και ουσιώδη συστατικά της/του μέρη. 

α) Να διαβάσετε τους παρακάτω ορισμούς και να επισημάνετε την οριστέα έννοια, το γένος και την ειδοποιό διαφορά της. Χαρακτηρίστε τους ως αναλυτικούς ή συνθετικούς.
Εξάτμιση λέγεται η εξαέρωση που γίνεται μόνο από την ελεύθερη επιφάνεια του υγρού.
Ένα τετράπλευρο που έχει τις απέναντι πλευρές του παράλληλες λέγεται παραλληλόγραμμο.
Οι παραλογές είναι δημοτικά τραγούδια πολύστιχα και αφηγηματικά. Μοιάζουν δηλαδή με μικρά έπη, όπως και τα ακριτικά, με τη διαφορά όμως ότι δεν εξυμνούν ηρωϊκά κατορθώματα, αλλά αφηγούνται τις δραματικές κυρίως περιπέτειες της ανθρώπινης ζωής με τον τρόπο των παραμυθιών.
Γλώσσα είναι κώδικας σημείων ορισμένης μορφής (γλωσσικής), με τα οποία επιτυγχάνεται η επικοινωνία μεταξύ των μελών μιας γλωσσικής κοινότητας.
Έκλειψη λέγεται το φαινόμενο με το οποίο κάποιο ουράνιο σώμα γίνεται αφανές είτε όταν παρεμβληθεί ένα άλλο σώμα ανάμεσα σ' αυτό και τη γη είτε όταν το ουράνιο σώμα είναι ετερόφωτο και εισέρχεται σε σκιά.

β) Δώστε τους ορισμούς των παρακάτω όρων της Βιολογίας: αναπαραγωγή, προστάτης, τεστοστερόνη, οιστρογόνα, μείωση, γονιμοποίηση. 
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Η. Ο καθηγητής σας της Βιολογίας, για να σας διευκολύνει, επέλεξε να σας δώσει σε φωτοτυπία την περιγραφή του εμμηνορρυσιακού κύκλου της γυναίκας και απέφυγε να σας παραπέμψει στην περιγραφή του σχολικού εγχειριδίου.
α) Μελετήστε στο κείμενο της φωτοτυπίας την οργάνωση των λεπτομερειών της περιγραφής. Ποια σειρά ακολουθείται στην παράθεση των λεπτομερειών; Διακρίνετε θεματικές ενότητες στην παράθεση των λεπτομερειών; Είναι ακριβής και σαφής η περιγραφή και γιατί;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

β) Κάνετε μια ανάγνωση της περιγραφής του εμμηνορρυσιακού κύκλου της γυναίκας στο σχολικό εγχειρίδιο (σελ. 206-207). Ποια περιγραφή σας βοήθησε να κατανοήσετε καλύτερα τον εμμηνορρυσιακό κύκλο της γυναίκας και γιατί;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Διαβάστε τον διάλογο του Γιώργου και της μητέρας του. Πιστεύετε ότι όντως δε χρειάζεται να μελετήσει στο σπίτι το μάθημα της Βιολογίας; 

Μ. Γιώργο, πότε θα διαβάσεις Βιολογία;
Γ. Α! Μαμά, τα κατάλαβα όλα στο σχολείο και τα έμαθα. Δε χρειάζεται να διαβάσω παραπάνω.
Μ. Είναι τόσο απλό και εύκολο να τα μάθεις στο σχολείο;
Γ. Βεβαίως!  Άκου! Ο άντρας, για να κάνει παιδιά, έχει κάτω από την κοιλιά του το όργανό του και δύο μπαλάκια, το καθένα σε ένα σακί όπου, όταν γίνει έφηβος, γεννιούνται κάτι σποράκια. Όταν ο άντρας γουστάρει μια γυναίκα, τότε οι τρεις σωλήνες που υπάρχουν στο όργανό του γεμίζουν με αίμα και αυτό γίνεται μεγαλύτερο, σκληρό και σηκώνεται. Όταν και η γυναίκα γουστάρει τον άντρα, τότε το όργανό της γεμίζει υγρά που κάνουν πιο εύκολο το να μπει το ανδρικό όργανο. Τη στιγμή της μεγάλης ευχαρίστησης τα σποράκια - που λέγαμε - μαζί με άλλα υλικά που ανακατεύτηκαν μαζί τους στο δρόμο – που τώρα δε θυμάμαι πώς τον λένε – σπρώχνονται προς τα έξω στο γυναικείο όργανο και ταξιδεύουν στα γυναικεία όργανα που είναι πιο μέσα. Αν εκεί συναντήσουν ένα γυναικείο αβγουλάκι, τότε είναι πιθανό να αρχίσει η δημιουργία ενός παιδιού.

Ο άντρας, για να κάνει παιδιά, έχει κάτω από την κοιλιά του το όργανό του και δύο μπαλάκια το καθένα σε ένα σακί όπου, όταν γίνει έφηβος, γεννιούνται κάτι σποράκια. Όταν ο άντρας γουστάρει μια γυναίκα, τότε οι τρεις σωλήνες που υπάρχουν στο όργανό του γεμίζουν με αίμα και αυτό γίνεται μεγαλύτερο, σκληρό και σηκώνεται. Όταν και η γυναίκα γουστάρει τον άντρα, τότε το όργανό της γεμίζει υγρά που κάνουν πιο εύκολο το να μπει το ανδρικό όργανο. Τη στιγμή της μεγάλης ευχαρίστησης τα σποράκια - που λέγαμε - μαζί με άλλα υλικά που ανακατεύτηκαν μαζί τους στο δρόμο – που τώρα δε θυμάμαι πώς τον λένε – σπρώχνονται προς τα έξω στο γυναικείο όργανο και ταξιδεύουν στα άλλα γυναικεία όργανα που είναι πιο μέσα. Αν εκεί συναντήσουν ένα γυναικείο αβγουλάκι, τότε είναι πιθανό να αρχίσει η δημιουργία ενός παιδιού.

Ο άντρας, για να τεκνοποιήσει, έχει στο υπογάστριο το πέος και δύο όρχεις, ο καθένας στο όσχεο, όπου κατά την εφηβεία παράγονται τα σπερματοζωάρια. Όταν ο άντρας διεγερθεί ερωτικά, τότε τα τρία σηραγγώδη σώματα του πέους του γεμίζουν με αίμα και αυτό γίνεται μεγαλύτερο, σκληρό και ανορθωμένο. Όταν και η γυναίκα διεγερθεί ερωτικά, τότε ο κόλπος της γεμίζει υγρά που διευκολύνουν την είσοδο του πέους. Κατά τον οργασμό τα σπερματοζωάρια μαζί με άλλες ουσίες που αναμείχθηκαν μαζί τους στην εκφορητική τους οδό εξωθούνται στο γυναικείο κόλπο και κατευθύνονται στα ενδότερα γυναικεία όργανα. Αν εκεί συναντήσουν ένα ωάριο, τότε είναι πιθανό να αρχίσει η γονιμοποίηση.












Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

PROJECT «ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ» «Γιατί νοσεί η πόλις; Ένα διαθεματικό Project για τη Γλώσσα και την Οικολογία εφαρμόζοντας μεθοδολογίες STEM» 2ο ΓΕ.Λ. Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης. Υπεύθυνη : Νόπη Ταχματζίδου.

PROJECT «ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ» «Γιατί νοσεί η πόλις; Ένα διαθεματικό  Project για τη Γλώσσα και την Οικολογία εφαρμόζοντας μεθοδολογίες  STEM» 2ο ΓΕ.Λ. Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης. Στην εφαρμογή του project κατά το σχολικό έτος 2021 – 22, στο 2ο ΓΕ.Λ. Ωραιοκάστρου, συμμετείχαν και συνεργάστηκαν οι φιλόλογοι: Νόπη Ταχματζίδου, Φρόσω Κατσούλη και  Νίκη Μασαούτη. Το project υλοποιήθηκε σε 3 τμήματα της Γ΄Λυκείου. Επιπλέον κατά την υλοποίηση του project συνεργάστηκαν 8 Λύκεια από τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα και 28 εκπαιδευτικοί, στο πλαίσιο της «Κοινότητας Μάθησης και πρακτικής και Δικτύωσης σχολείων ‘’Δημιουργικής Έκφρασης’’». έργο της Ειρήνς Καμά, μαθήτριας της Γ΄Λυκείου, 2ου ΓΕ.Λ. Ωραιοκάστρου Η δημιουργία της αφίσας από την Ειρήνη Καμά (βίντεο) https://www.youtube.com/shorts/qcpxo_RESOk ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Βίντεο από τη δουλειά στην τάξη: https://www.youtube.com/shorts/aUQjMwqWETk ΚΕΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ 1 Γιατί νοσεί η Πόλις;  Ευφροσύνη Μουρελή,  Ψυχίατρος, ομαδική αναλ

Διασχολική συνεργασία του Λυκείου του Πειραματικού Σχολείου ΑΠΘ με 1ο ΓΕ.Λ. Συκεών: «Συμμετοχικό εργαστήρι δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής με αξιοποίηση τεχνικών θεάτρου»

Στο πλαίσιο διασχολικής συνεργασίας και στο μάθημα «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» της Α’ Λυκείου, την τρέχουσα σχολική χρονιά πραγματοποιήθηκε «Συμμετοχικό εργαστήρι δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής με αξιοποίηση τεχνικών θεάτρου» για τα παιδιά του Α1 του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Α3 του με συνδιδασκαλία και εμψύχωση των φιλολόγων τους, Αλεξάνδρας Μυλωνά και Πανταζή Μητελούδη αντίστοιχα. Βασικός στόχος του εργαστηρίου ήταν η διδασκαλία της λογοτεχνίας με βιωματικές μεθόδους, αξιοποίηση θεατρικών τεχνικών (εκφραστικής ανάγνωσης, αυτοσχεδιασμού, δραματοποίησης) και δημιουργικής γραφής, σύμφωνα και με τα Νέα Προγράμματα Σπουδών. Επιπλέον παιδαγωγικοί στόχοι ήταν η μαθητική δημιουργική έκφραση, η προώθηση των συνεργασιών και η ενεργός συμμετοχή όλων των μαθητών και των μαθητριών που εργάστηκαν σε μεικτές (και από τα δύο σχολεία) ομάδες. Το λογοτεχνικό εργαστήρι αναπτύχθηκε σε δύο μέρη. Το πρώτο, ενταγμένο στην ενότητα «Τα φύλα στη λογοτεχνία», είχε ως

"ΣΥΝΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΠΑΡΑΤΗΡΩΝΤΑΣ". Δράση φιλολόγων - 2o ΓΕ.Λ. Συκεών.

Περιγραφή της δράσης Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης πραγματοποιήθηκαν τέσσερις δειγματικές διδασκαλίες με ετεροπαρατήρηση και μία συνδιδασκαλία από τις φιλολόγους του σχολείου: Αλατζόγλου Παναγιώτα, Κανελλοπούλου Αλεξάνδρα, Μαργαρού Ελένη, Σαπράκα Μαρία, Χατζή Μαρία. Για κάθε δειγματική διδασκαλία με ετεροπαρατήρηση  χρησιμοποιήθηκε κλείδα παρατήρησης μαθήματος που περιλαμβάνεται στα εργαλεία αξιολόγησης σχολικής μονάδας του ΙΕΠ. Α) Δίωρη διδασκαλία στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ΄ Λυκείου (Διδάσκουσα: Σαπράκα Μαρία). Οι μαθητές σε προηγούμενο δίωρο είχαν εργαστεί σε πέντε ομάδες και κάθε ομάδα έγραψε συνεργατικά το δικό της ερμηνευτικό σχόλιο για το διήγημα «Πίστομα» του Κ. Θεοτόκη. Κατά τη διδασκαλία, κάθε ομάδα αξιολόγησε το δικό της ερμηνευτικό σχόλιο και το ερμηνευτικό σχόλιο μιας άλλης ομάδας δοσμένο σε φωτοτυπία βάσει της ρουμπρίκας αξιολόγησης του ερμηνευτικού σχολίου που προτείνεται από το ΙΕΠ και κλήθηκε να ανακοινώσει και να τεκμηριώσει την αξιολόγησή τη