Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«ΝΕΑΝΙΚΕΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΕΣ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ» Συνδιδασκαλία με τη συνεργασία εκπαιδευτικών και σχολείων.





ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ
Θεματική Ενότητα : Νεανικές κουλτούρες και καλλιτεχνική έκφραση

 Δημιουργοί : Μαρία Σαπράκα - Πανταζής Μητελούδης


Συνδιδασκαλία με τη συνεργασία εκπαιδευτικών και σχολείων.

Η διδακτική πρόταση «Νεανικές κουλτούρες και καλλιτεχνική έκφραση» σχεδιάστηκε από τους φιλολόγους Μαρία Σαπράκα (2οΛύκειο Συκεών Θεσσαλονίκης) και Πανταζή Μητελούδη (1οΛύκειο Συκεών Θεσσαλονίκης )  και εφαρμόστηκε με συνδιδασκαλία σε δύο τμήματα της Γ΄ τάξης του 1ου και 2ου Λυκείου Συκεών Θεσσαλονίκης.

Ημερομηνία εφαρμογής : 05 / 02 / 2020

Βασικοί Στόχοι

·      Η ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών και σχολικών μονάδων.
·      Η αξιοποίηση των τεχνών στη γλωσσική διδασκαλία . Πιο συγκεκριμένα, στο μάθημα των Νέων Ελληνικών της Γ΄ Λυκείου.
·      Η δημιουργική έκφραση των μαθητών.


Μέθοδοι διδασκαλίας

·      Βιωματικές μέθοδοι διδασκαλίας  με άξονα τις τέχνες.
·      Ομαδοσυνεργατική μορφή διδασκαλίας .


Σύντομη περιγραφή της δραστηριότητας

Για τη συγκεκριμένη διδακτική εφαρμογή επιλέχθηκαν καλλιτεχνικά έργα της νεανικής κουλτούρας. Έργα που παράγονται από νέους και απευθύνονται σε νέους. Λόγω του χρονικού περιορισμού αποφασίσαμε να επεξεργαστούν οι μαθητές τρία έργα: 1. ένα rock τραγούδι (Θλιμμένοι στη γιορτή μας), 2. ένα μικροαφήγημα (είχαν να επιλέξουν ανάμεσα σε μια ιστορία bonsai και δύο tweet stories), 3. ένα graffiti (είχαν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο graffiti του Banski).

Εργάστηκαν σε μεικτές ομάδες : η κάθε ομάδα διαμορφώθηκε από μαθητές και των δύο σχολείων.     Ο ΕΡΓΑΣΙΑΣ )ιολΆκουσαν το τραγούδι με ταυτόχρονη προβολή και του βίντεο, διαβάστηκαν οι μικροαφηγήσεις και τέλος προβλήθηκαν τα  graffiti του Banski. Κάθε μαθητής είχε μπροστά του το φύλλο εργασίας με τα κείμενα και τις ερωτήσεις – δραστηριότητες.
Παρήγαγαν κείμενα στις ομάδες : ερμηνευτικό σχόλιο για το τραγούδι και τη μικροαφήγηση και απόδοση του θέματος του graffiti ακολουθώντας την ερμηνευτική προσέγγιση με βάση το μοντέλο Perkins.

Τα κείμενα θα αξιολογηθούν από τους καθηγητές αλλά και από τους μαθητές (αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση) με βάση τα κριτήρια αξιολόγησης του ΙΕΠ (ρουμπρίκες).

Φ  Υ  Λ  Λ  Ο     Ε  Ρ  Γ  Α  Σ  Ι  Α  Σ


Α)  ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Τρύπες – Θλιμμένοι στη γιορτή μας


Δε θέλουμε θλιμμένους στη γιορτή μας.
Δε θέλουμε θλιμμένους στη γιορτή μας.
Μας τη βιδώνει που δεν τρως το παραμύθι μας
Μας ενοχλεί η αισθητή σου παρουσία
Είσαι σαν μύγα που κάθισε στη μύτη μας
Και ακτινοβολεί απελπισία.
Δε θέλουμε θλιμμένους στη γιορτή μας.
Δε θέλουμε θλιμμένους στη γιορτή μας.
Μας διαλύεις όσα χτίσαμε με ψέματα
Και μας σνομπάρεις μ' ένα βλέμμα ξεφτισμένο
Θα 'νιωθες όμορφα αν βάζαμε τα κλάματα
Όμως, αγόρι μου, σε έχουμε γραμμένο.
Δε θέλουμε θλιμμένους στη γιορτή μας.
Δε θέλουμε θλιμμένους στη γιορτή μας.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

1.     Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το βασικό θέμα του τραγουδιού; Να το σχολιάσετε και να αναπτύξετε τις δικές σας απόψεις πάνω σ’ αυτό. Να απαντήσετε με τουλάχιστον δύο αναφορές στο κείμενο ή και σε κειμενικούς δείκτες. (100 – 150 λέξεις)



             Β) ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΜΙΚΡΟΑΦΗΓΗΣΕΙΣ  (bonsai stories , tweet stories )



Η μικρή ιστορία του κοριτσιού που ονειρευόταν να πετάξει 

Είχαν έλθει τα χελιδόνια, κι ένα κορίτσι στεκόταν στο μπαλκόνι του, γερτό στην κουπαστή, και τα κοιτούσε με λαχτάρα, νιώθοντας μες στα στήθια του το φτερούγισμά τους. Αχ, αναστέναξε, να ’χα κι εγώ φτερά και να πέταγα! Και, τόσος ήταν ο πόθος του κοριτσιού, που η επιθυμία του εισακούστηκε. Μεμιάς μίκρυνε, και φτερά κουνουπιού ξεφύτρωσαν στην πλάτη του. Σαστισμένο το κουνούπι πέταξε πάνω από την κουπαστή, μα ένα χελιδόνι έτυχε κείνη τη στιγμή να περνάει αποκεί, άνοιξε το ράμφος του και το έκανε μια χαψιά.

Μιχάλης Μακρόπουλος, Η μικρή ιστορία…, Ηλεκτρονικό περιοδικό Φρέαρ


#Tweet Stories

1.
Δεν σ΄ αγαπάω πια, της είπε και της ράγισε την καρδιά. “Είμαι μάγισσα” του είπε, και ξερίζωσε τη δική του.
Ρωμανός Αργυρόπουλος-Ιωάννου


2.
Ζητάς εναγωνίως δουλειά, δεν ιδρώνει το αυτί κανενός, κι έπειτα όλοι δηλώνουν συγκλονισμένοι στα κανάλια με την αποτυχία σου.

Μανώλης Ανδριωτάκη


Πηγή : Πολύτροπη Γλώσσα



ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (για κάθε μικροαφήγημα)

Ποιο είναι το θέμα που θίγει η μικρο – ιστορία; Ποιο κρίσιμο ερώτημα προκύπτει; Να αναπτύξετε τις απόψεις σας πάνω σ’ αυτό. Να απαντήσετε με συγκεκριμένες αναφορές στο κείμενο ή και σε κειμενικούς δείκτες.  (60 – 80 λέξεις)


           



Γ)   ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ – g r a f f i t i

1.                                                                              2.
  


Banski

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1.     Παρατηρήστε το έργο σιωπηλά. Τι βλέπετε;

2.     Τι παρατηρείτε; Ποιον τίτλο θα βάζατε στο έργο;

3.     Κάντε ένα μικρό διάλειμμα από την παρατήρηση και στρέψτε αλλού το βλέμμα σας. (για 1 λεπτό)

4.     Συνεχίστε την παρατήρηση, για να ανακαλύψετε καινούρια στοιχεία ή να δείτε τα γνωστά με ενδεχομένως διαφορετική οπτική.

5.     Τι συμβαίνει στην εικόνα; Φτιάξτε ένα σύντομο «σενάριο» για αυτό που βλέπετε.

6.     Ποια ψυχική διάθεση σας δημιουργεί η παρατήρηση της εικόνας;

7.     Ξαναγυρίστε στον τίτλο που δώσατε κατά την πρώτη παρατήρηση. Θα τον αλλάζατε τώρα; Αν ναι, διατυπώστε τον καινούριο σας τίτλο.

8.     Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το θέμα του έργου; Να το αποδώσετε σύντομα (50 – 80 λέξεις)





Φωτογραφίες από την εφαρμογή






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

PROJECT «ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ» «Γιατί νοσεί η πόλις; Ένα διαθεματικό Project για τη Γλώσσα και την Οικολογία εφαρμόζοντας μεθοδολογίες STEM» 2ο ΓΕ.Λ. Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης. Υπεύθυνη : Νόπη Ταχματζίδου.

PROJECT «ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ» «Γιατί νοσεί η πόλις; Ένα διαθεματικό  Project για τη Γλώσσα και την Οικολογία εφαρμόζοντας μεθοδολογίες  STEM» 2ο ΓΕ.Λ. Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης. Στην εφαρμογή του project κατά το σχολικό έτος 2021 – 22, στο 2ο ΓΕ.Λ. Ωραιοκάστρου, συμμετείχαν και συνεργάστηκαν οι φιλόλογοι: Νόπη Ταχματζίδου, Φρόσω Κατσούλη και  Νίκη Μασαούτη. Το project υλοποιήθηκε σε 3 τμήματα της Γ΄Λυκείου. Επιπλέον κατά την υλοποίηση του project συνεργάστηκαν 8 Λύκεια από τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα και 28 εκπαιδευτικοί, στο πλαίσιο της «Κοινότητας Μάθησης και πρακτικής και Δικτύωσης σχολείων ‘’Δημιουργικής Έκφρασης’’». έργο της Ειρήνς Καμά, μαθήτριας της Γ΄Λυκείου, 2ου ΓΕ.Λ. Ωραιοκάστρου Η δημιουργία της αφίσας από την Ειρήνη Καμά (βίντεο) https://www.youtube.com/shorts/qcpxo_RESOk ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Βίντεο από τη δουλειά στην τάξη: https://www.youtube.com/shorts/aUQjMwqWETk ΚΕΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ 1 Γιατί νοσεί η Πόλις;  Ευφροσύνη Μουρελή,  Ψυχίατρος, ομαδική αναλ

Διασχολική συνεργασία του Λυκείου του Πειραματικού Σχολείου ΑΠΘ με 1ο ΓΕ.Λ. Συκεών: «Συμμετοχικό εργαστήρι δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής με αξιοποίηση τεχνικών θεάτρου»

Στο πλαίσιο διασχολικής συνεργασίας και στο μάθημα «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» της Α’ Λυκείου, την τρέχουσα σχολική χρονιά πραγματοποιήθηκε «Συμμετοχικό εργαστήρι δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής με αξιοποίηση τεχνικών θεάτρου» για τα παιδιά του Α1 του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Α3 του με συνδιδασκαλία και εμψύχωση των φιλολόγων τους, Αλεξάνδρας Μυλωνά και Πανταζή Μητελούδη αντίστοιχα. Βασικός στόχος του εργαστηρίου ήταν η διδασκαλία της λογοτεχνίας με βιωματικές μεθόδους, αξιοποίηση θεατρικών τεχνικών (εκφραστικής ανάγνωσης, αυτοσχεδιασμού, δραματοποίησης) και δημιουργικής γραφής, σύμφωνα και με τα Νέα Προγράμματα Σπουδών. Επιπλέον παιδαγωγικοί στόχοι ήταν η μαθητική δημιουργική έκφραση, η προώθηση των συνεργασιών και η ενεργός συμμετοχή όλων των μαθητών και των μαθητριών που εργάστηκαν σε μεικτές (και από τα δύο σχολεία) ομάδες. Το λογοτεχνικό εργαστήρι αναπτύχθηκε σε δύο μέρη. Το πρώτο, ενταγμένο στην ενότητα «Τα φύλα στη λογοτεχνία», είχε ως

"ΣΥΝΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΠΑΡΑΤΗΡΩΝΤΑΣ". Δράση φιλολόγων - 2o ΓΕ.Λ. Συκεών.

Περιγραφή της δράσης Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης πραγματοποιήθηκαν τέσσερις δειγματικές διδασκαλίες με ετεροπαρατήρηση και μία συνδιδασκαλία από τις φιλολόγους του σχολείου: Αλατζόγλου Παναγιώτα, Κανελλοπούλου Αλεξάνδρα, Μαργαρού Ελένη, Σαπράκα Μαρία, Χατζή Μαρία. Για κάθε δειγματική διδασκαλία με ετεροπαρατήρηση  χρησιμοποιήθηκε κλείδα παρατήρησης μαθήματος που περιλαμβάνεται στα εργαλεία αξιολόγησης σχολικής μονάδας του ΙΕΠ. Α) Δίωρη διδασκαλία στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ΄ Λυκείου (Διδάσκουσα: Σαπράκα Μαρία). Οι μαθητές σε προηγούμενο δίωρο είχαν εργαστεί σε πέντε ομάδες και κάθε ομάδα έγραψε συνεργατικά το δικό της ερμηνευτικό σχόλιο για το διήγημα «Πίστομα» του Κ. Θεοτόκη. Κατά τη διδασκαλία, κάθε ομάδα αξιολόγησε το δικό της ερμηνευτικό σχόλιο και το ερμηνευτικό σχόλιο μιας άλλης ομάδας δοσμένο σε φωτοτυπία βάσει της ρουμπρίκας αξιολόγησης του ερμηνευτικού σχολίου που προτείνεται από το ΙΕΠ και κλήθηκε να ανακοινώσει και να τεκμηριώσει την αξιολόγησή τη