Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Διαβάζοντας μιμίδια και αναλύοντας το φύλο» Κωνσταντίνα Παπακώστα




«Διαβάζοντας μιμίδια και αναλύοντας το φύλο»

Στο πλαίσιο του θεσμού της θεματικής εβδομάδας και του θεματικού κύκλου “Έμφυλες σχέσεις”, σε συνδυασμό με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας της α’ τάξης, ασχοληθήκαμε με δύο τμήματα του 1ου Γυμνασίου Περαίας με την κριτική ανάλυση διαδικτυακών μιμιδίων, διερευνώντας τις στερεοτυπικές αναπαραστάσεις της θηλυκότητας και του ανδρισμού με τη μέθοδο της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου.
Τα κειμενικά θέματα που προέκυψαν αποκάλυψαν ένα πλήθος χαρακτηριστικών, των οποίων η απόδοση σε άντρες και γυναίκες μπορεί να θεωρηθεί κοινότυπη. Ωστόσο, προέκυψαν περαιτέρω ευρήματα που σχετίζονται με τη δύναμη της αναπαραγωγής των κοινωνικών κατεστημένων που ενέχει το χιούμορ, με την ανάληψη βήματος στο δημόσιο λόγο ανάλογα με το φύλο, αλλά και με την ερμηνεία των μιμιδίων σε σχέση με την ηλικία και το πολιτισμικό υπόβαθρο του αναλυτή. Ταυτόχρονα, κάνοντας επανάληψη στη γραμματική και το συντακτικό, διαπιστώσαμε την υπόρρητη αλλά δομική λειτουργία τους στην κατασκευή της ιδεολογίας.


Κωνσταντίνα Παπακώστα, Δρ. φιλόλογος.  Μεταπτυχιακές σπουδές  (Master of Science) με ειδίκευση στην Αρχαιομετρία στο University of Sheffield της Μ. Βρετανίας. Μεταπτυχιακός κύκλος σπουδών στο ΠΤΔΕ του Α.Π.Θ. με κατεύθυνση «Εκπαίδευση και Κοινωνικός Αποκλεισμός». Διδάκτορας του ίδιου τμήματος στο πεδίο της Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Η διδακτορική της διατριβή έχει τίτλο "Σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας και αρχαιολογικές αφηγήσεις: η κατασκευή της εθνικής ταυτότητας στην Ελλάδα (1952–2010)".

Επί του παρόντος εκπονεί μεταδιδακτορική έρευνα στο πεδίο της Διδακτικής της Ιστορίας στο ΠΤΔΕ του ΑΠΘ. Εργάστηκε ως αρχαιολόγος σε πλήθος ανασκαφών και ερευνητικών προγραμμάτων ανά την ελληνική επικράτεια. Από το 2001 εργάζεται ως φιλόλογος στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Άρθρα της σχετικά με αρχαιολογικά και εκπαιδευτικά θέματα έχουν δημοσιευτεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά επιστημονικά περιοδικά, ενώ έχει συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε  πλήθος επιστημονικών συνεδρίων σχετικά με την έρευνα σχολικών εγχειριδίων ιστορίας, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, τη  διδακτική αξιοποίηση των ΤΠΕ και την εκπαιδευτική έρευνα.



«Διαβάζοντας μιμίδια και αναλύοντας το φύλο». Η Παρουσίαση σε pdf:
https://protases.files.wordpress.com/2020/01/ce9cce99ce9cce99ce94ce99ce91-ce9ace91ce99-cea6cea5ce9bce9f.pdf

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διασχολική συνεργασία του Λυκείου του Πειραματικού Σχολείου ΑΠΘ με 1ο ΓΕ.Λ. Συκεών: «Συμμετοχικό εργαστήρι δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής με αξιοποίηση τεχνικών θεάτρου»

Στο πλαίσιο διασχολικής συνεργασίας και στο μάθημα «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» της Α’ Λυκείου, την τρέχουσα σχολική χρονιά πραγματοποιήθηκε «Συμμετοχικό εργαστήρι δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής με αξιοποίηση τεχνικών θεάτρου» για τα παιδιά του Α1 του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Α3 του με συνδιδασκαλία και εμψύχωση των φιλολόγων τους, Αλεξάνδρας Μυλωνά και Πανταζή Μητελούδη αντίστοιχα. Βασικός στόχος του εργαστηρίου ήταν η διδασκαλία της λογοτεχνίας με βιωματικές μεθόδους, αξιοποίηση θεατρικών τεχνικών (εκφραστικής ανάγνωσης, αυτοσχεδιασμού, δραματοποίησης) και δημιουργικής γραφής, σύμφωνα και με τα Νέα Προγράμματα Σπουδών. Επιπλέον παιδαγωγικοί στόχοι ήταν η μαθητική δημιουργική έκφραση, η προώθηση των συνεργασιών και η ενεργός συμμετοχή όλων των μαθητών και των μαθητριών που εργάστηκαν σε μεικτές (και από τα δύο σχολεία) ομάδες. Το λογοτεχνικό εργαστήρι αναπτύχθηκε σε δύο μέρη. Το πρώτο, ενταγμένο στην ενότητα «Τα φύλα στη λογοτεχνία», είχε ως

PROJECT «ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ» «Γιατί νοσεί η πόλις; Ένα διαθεματικό Project για τη Γλώσσα και την Οικολογία εφαρμόζοντας μεθοδολογίες STEM» 2ο ΓΕ.Λ. Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης. Υπεύθυνη : Νόπη Ταχματζίδου.

PROJECT «ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ» «Γιατί νοσεί η πόλις; Ένα διαθεματικό  Project για τη Γλώσσα και την Οικολογία εφαρμόζοντας μεθοδολογίες  STEM» 2ο ΓΕ.Λ. Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης. Στην εφαρμογή του project κατά το σχολικό έτος 2021 – 22, στο 2ο ΓΕ.Λ. Ωραιοκάστρου, συμμετείχαν και συνεργάστηκαν οι φιλόλογοι: Νόπη Ταχματζίδου, Φρόσω Κατσούλη και  Νίκη Μασαούτη. Το project υλοποιήθηκε σε 3 τμήματα της Γ΄Λυκείου. Επιπλέον κατά την υλοποίηση του project συνεργάστηκαν 8 Λύκεια από τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα και 28 εκπαιδευτικοί, στο πλαίσιο της «Κοινότητας Μάθησης και πρακτικής και Δικτύωσης σχολείων ‘’Δημιουργικής Έκφρασης’’». έργο της Ειρήνς Καμά, μαθήτριας της Γ΄Λυκείου, 2ου ΓΕ.Λ. Ωραιοκάστρου Η δημιουργία της αφίσας από την Ειρήνη Καμά (βίντεο) https://www.youtube.com/shorts/qcpxo_RESOk ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Βίντεο από τη δουλειά στην τάξη: https://www.youtube.com/shorts/aUQjMwqWETk ΚΕΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ 1 Γιατί νοσεί η Πόλις;  Ευφροσύνη Μουρελή,  Ψυχίατρος, ομαδική αναλ

"ΣΥΝΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΠΑΡΑΤΗΡΩΝΤΑΣ". Δράση φιλολόγων - 2o ΓΕ.Λ. Συκεών.

Περιγραφή της δράσης Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης πραγματοποιήθηκαν τέσσερις δειγματικές διδασκαλίες με ετεροπαρατήρηση και μία συνδιδασκαλία από τις φιλολόγους του σχολείου: Αλατζόγλου Παναγιώτα, Κανελλοπούλου Αλεξάνδρα, Μαργαρού Ελένη, Σαπράκα Μαρία, Χατζή Μαρία. Για κάθε δειγματική διδασκαλία με ετεροπαρατήρηση  χρησιμοποιήθηκε κλείδα παρατήρησης μαθήματος που περιλαμβάνεται στα εργαλεία αξιολόγησης σχολικής μονάδας του ΙΕΠ. Α) Δίωρη διδασκαλία στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ΄ Λυκείου (Διδάσκουσα: Σαπράκα Μαρία). Οι μαθητές σε προηγούμενο δίωρο είχαν εργαστεί σε πέντε ομάδες και κάθε ομάδα έγραψε συνεργατικά το δικό της ερμηνευτικό σχόλιο για το διήγημα «Πίστομα» του Κ. Θεοτόκη. Κατά τη διδασκαλία, κάθε ομάδα αξιολόγησε το δικό της ερμηνευτικό σχόλιο και το ερμηνευτικό σχόλιο μιας άλλης ομάδας δοσμένο σε φωτοτυπία βάσει της ρουμπρίκας αξιολόγησης του ερμηνευτικού σχολίου που προτείνεται από το ΙΕΠ και κλήθηκε να ανακοινώσει και να τεκμηριώσει την αξιολόγησή τη