Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κοινότητα μάθησης και πρακτικής " Σχολεία δημιουργικής έκφρασης".


Είμαστε μια ομάδα εκπαιδευτικών λυκείων και γυμνασίων με μεγάλη εκπαιδευτική εμπειρία και συμμετοχή σε καινοτόμες δράσεις, ανάπτυξη καινοτόμων διδακτικών προσεγγίσεων, δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού, κ.ά. Κοινό μας όραμα ένα σχολείο δημιουργικό, ανοιχτό σε συνεργασίες και καινοτομίες. Ένα σχολείο που να δίνει διεξόδους δημιουργικής έκφρασης στους μαθητές και να παρέχει ένα περιβάλλον δημιουργικής μάθησης, ιδίως στη βαθμίδα του λυκείου – αλλά και του γυμνασίου – .

Αναλάβαμε κατά καιρούς πρωτοβουλίες και πραγματοποιήσαμε συνεργασίες μεταξύ μας και με τα σχολεία μας, οι οποίες περιλαμβάνουν ποικίλες δημιουργικές δραστηριότητες.
Σκεφτήκαμε να επεκτείνουμε αυτές τις συνεργασίες δημιουργώντας μια «Κοινότητα μάθησης και δικτύωσης Σχολείων Δημιουργικής Έκφρασης», ώστε να φέρουμε κοντά συναδέλφους που ενδιαφέρονται να εφαρμόσουν ή εφαρμόζουν ήδη δημιουργικές δραστηριότητες στη διδασκαλία των γνωστικών αντικειμένων με επίκεντρο τις τέχνες, τις βιωματικές μεθόδους, τη συνεργασία και την ομαδικότητα.

Μια τέτοια κοινότητα θα δώσει την ευκαιρία να συντονιστούν τέτοιες συνεργασίες εμπλέκοντας τα σχολεία μας και όλες αυτές οι δράσεις να κοινοποιούνται στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Προτείναμε, λοιπόν, να δημιουργηθεί μια κοινότητα εκπαιδευτικών και σχολείων που εφαρμόζουν ή επιθυμούν να εφαρμόσουν δραστηριότητες δημιουργικής έκφρασης στο πλαίσιο της διδασκαλίας των διαφόρων διδακτικών αντικειμένων με επίκεντρο τις τέχνες, τις βιωματικές μεθόδους και τις συνεργασίες. Κύρια ομάδα στόχος είναι τα λύκεια και στη συνέχεια τα γυμνάσια, καθώς θεωρούμε ότι η λειτουργία του λυκείου είναι προβληματική, κυρίως επειδή επικεντρώνεται στις εξετάσεις και απομακρύνεται έτσι από τους βασικότερους στόχους της εκπαίδευσης για μια πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών μας. Γιαυτό και εστιάζουμε στα παρακάτω που αποτελούν και τους κεντρικούς στόχους:

1. Δραστηριότητες δημιουργικής έκφρασης, εντός του ωρολογίου προγράμματος, στο πλαίσιο της διδασκαλίας των διαφόρων αντικειμένων ή και διαθεματικά με τη συνεργασία καθηγητών διαφορετικών ειδικοτήτων και την εμπλοκή διαφόρων γνωστικών αντικειμένων.
2. Δραστηριότητες που εμπλέκουν τις τέχνες στη διδασκαλία, όπως τη Λογοτεχνία, τις Εικαστικές Τέχνες, το Θέατρο, τη Μουσική, τον Χορό, τον Κινηματογράφο, video / animation, τη Γλυπτική κ.ο.κ.
3. Αξιοποίηση των έργων τέχνης ως εργαλείων κριτικού στοχασμού και βιωματικής μάθησης για την παραγωγή νοήματος και λόγου από τους μαθητές.
4. Συνεργασίες μεταξύ των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων/μαθητών.
5. Επικοινωνία μεταξύ των μαθητών των διαφόρων σχολείων με στόχο τη δημιουργία πραγματικών συνθηκών στην παραγωγή λόγου γραπτού ή προφορικού, με συγκεκριμένους αποδέκτες.
6. Βιωματικές μέθοδοι διδασκαλίας με αξιοποίηση ποικίλων τεχνικών όπως η δραματοποίηση, οι θεατρικές τεχνικές και το θεατρικό παιχνίδι, η εκφραστική ανάγνωση, η δημιουργική γραφή, η μουσική ακρόαση, η ζωγραφική κ.ά.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διασχολική συνεργασία του Λυκείου του Πειραματικού Σχολείου ΑΠΘ με 1ο ΓΕ.Λ. Συκεών: «Συμμετοχικό εργαστήρι δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής με αξιοποίηση τεχνικών θεάτρου»

Στο πλαίσιο διασχολικής συνεργασίας και στο μάθημα «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» της Α’ Λυκείου, την τρέχουσα σχολική χρονιά πραγματοποιήθηκε «Συμμετοχικό εργαστήρι δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής με αξιοποίηση τεχνικών θεάτρου» για τα παιδιά του Α1 του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Α3 του με συνδιδασκαλία και εμψύχωση των φιλολόγων τους, Αλεξάνδρας Μυλωνά και Πανταζή Μητελούδη αντίστοιχα. Βασικός στόχος του εργαστηρίου ήταν η διδασκαλία της λογοτεχνίας με βιωματικές μεθόδους, αξιοποίηση θεατρικών τεχνικών (εκφραστικής ανάγνωσης, αυτοσχεδιασμού, δραματοποίησης) και δημιουργικής γραφής, σύμφωνα και με τα Νέα Προγράμματα Σπουδών. Επιπλέον παιδαγωγικοί στόχοι ήταν η μαθητική δημιουργική έκφραση, η προώθηση των συνεργασιών και η ενεργός συμμετοχή όλων των μαθητών και των μαθητριών που εργάστηκαν σε μεικτές (και από τα δύο σχολεία) ομάδες. Το λογοτεχνικό εργαστήρι αναπτύχθηκε σε δύο μέρη. Το πρώτο, ενταγμένο στην ενότητα «Τα φύλα στη λογοτεχνία», είχε ως

"ΣΥΝΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΠΑΡΑΤΗΡΩΝΤΑΣ". Δράση φιλολόγων - 2o ΓΕ.Λ. Συκεών.

Περιγραφή της δράσης Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης πραγματοποιήθηκαν τέσσερις δειγματικές διδασκαλίες με ετεροπαρατήρηση και μία συνδιδασκαλία από τις φιλολόγους του σχολείου: Αλατζόγλου Παναγιώτα, Κανελλοπούλου Αλεξάνδρα, Μαργαρού Ελένη, Σαπράκα Μαρία, Χατζή Μαρία. Για κάθε δειγματική διδασκαλία με ετεροπαρατήρηση  χρησιμοποιήθηκε κλείδα παρατήρησης μαθήματος που περιλαμβάνεται στα εργαλεία αξιολόγησης σχολικής μονάδας του ΙΕΠ. Α) Δίωρη διδασκαλία στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ΄ Λυκείου (Διδάσκουσα: Σαπράκα Μαρία). Οι μαθητές σε προηγούμενο δίωρο είχαν εργαστεί σε πέντε ομάδες και κάθε ομάδα έγραψε συνεργατικά το δικό της ερμηνευτικό σχόλιο για το διήγημα «Πίστομα» του Κ. Θεοτόκη. Κατά τη διδασκαλία, κάθε ομάδα αξιολόγησε το δικό της ερμηνευτικό σχόλιο και το ερμηνευτικό σχόλιο μιας άλλης ομάδας δοσμένο σε φωτοτυπία βάσει της ρουμπρίκας αξιολόγησης του ερμηνευτικού σχολίου που προτείνεται από το ΙΕΠ και κλήθηκε να ανακοινώσει και να τεκμηριώσει την αξιολόγησή τη

ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΒΙΟΛΟΓΙΑ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΟΥ ΜΕΘΟΔΟΥ CLIL ΣΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΤΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

  ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΟΥ ΜΕΘΟΔΟΥ CLIL ΣΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΤΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Τζανής Γεώργιος (ΠΕ04), Μιχαηλίδου Χρυσάνθη (ΠΕ02), Σαπράκα Μαρία (ΠΕ02), Χατζή Μαρία (ΠΕ02) 2ο ΓΕΛ ΣΥΚΕΩΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ – ΣΤΟΧΟΙ Η αναγκαιότητα που υπαγόρευσε την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδίου δράσης προέκυψε από τη διαπιστωμένη δυσκολία των μαθητών να προσεγγίσουν τον ακαδημαϊκό λόγο που χρησιμοποιείται στα σχολικά εγχειρίδια των Φυσικών Επιστημών λόγω του συνδυασμού γνωσιακών και γλωσσικών απαιτήσεων που προϋποθέτουν. Στόχοι: α) διεπιστημονική συνεργασία εκπαιδευτικών (τριών φιλολόγων και βιολόγου) β) διττή εστίαση στη διδασκαλία (1. κατανόηση του περιεχομένου επιλεγμένων ενοτήτων του σχολικού εγχειριδίου της Βιολογίας με την αποκωδικοποίηση της γλωσσικής μορφής του κειμένου, 2. λειτουργία του περιεχομένου των επιλεγμένων ενοτήτων ως οχήματος για τη διδασκαλία γλωσσικών φαινομένων), ώστε  • να προαχθεί η ακαδημαϊκή γλωσσική ικαν